|
Brasaeat Phnom Da is located on a hill. They build a temple, not a royal palace in the session. But the temple was built for the king of celebrate dedicated to the deity we always called the monument.


Why this temple made of laterite and sandstone brick because in the 11th century, some of the old castle damage Suryavarman 2 requires restoring all those construction. And thus the temple made of laterite and the top of the castle made of brick. Moreover, because the artist is required according to the resources are available at the time.
This temple has a square shape, size 12 x 12 mm, height 18 mm, 4-door, with 3 unreal doors and a real door, number 1 in the north to the capital Nokorkokathlok. Beautiful architecture of temples, columns, pilasters Pich scroll pediments and other arts.
We know that most temples oriented to the east, but brasaeatophnom da become oriented to the north. Because they want to work dedicated to a deity named Hero Group, a Hindu deity. Especially, it faced the city of Angkor Borei.
1. The meaning of
the name Brasaeatophnom da"Brasaeatophnom da" are means "Temple + Mount.+ Castle", meaning:
A Kruhea a lead Chettachreahthla or a usability or home classes, Changmin, or a
monument or temple, with peak is on a million several floors (a class or two
classes) often shaped chain jump from the floor to the top or structures
existing level identified vertices. (Mountains: the word "mountain"
is the high hills or deituol battery or a swale or civilized out of a common
area in the neighborhood). And the word "standard" comes from the
word "rock" is a big rock as long as the keyboard. Thus, according to
the analysis of these words, Brasaeato Phnom da is a castle built on higher
ground surface or rock on the mountain terraces. The traditions and language of
the people there, they realize that the word "Brasaeato Phnom da"
from the temple
(Temple: The temple
is a monument or a mountain is deposited and deity statues
). People always
have faith and pray peace and progress when praying achieve such objectives and
their offerings to offer their vows and promises. At first, this offering has a
little picture to a later period became a routine mass is celebrated once a
year. People always celebrate again two or three times triumphantly. When the
end of the day, they are indeed infected, which is often called "Chhlangbon"
thus Banner : A ceremonial banners Chhlangbon (especially today, has left such
a word in the festival one made by dedicated for somebody is called
"festive banners" or as a festival banner wash village this word
became "festive banners at the Mount" (according to the so-called
people's out there).Later the term was cut to shrink gradually to a
"mountain" and continues to call the more cutting and planting ending
hill. Because both her during this period, this is why we can’t make
conclusions and chose her during this period to make sure.
2. Mountain
location and Brasaeatv Phnomda Mountain is located east of the town of Takeo
village of Prek single market between the creek and the communes Thlok
District. Here is a geographical sinking six months (we need a boat or a
tetanus due to flooding) and the mainland and six months, and has a range of
102 kilometers from the Road 2 and 24 km from the town of Takeo along the
canal. The place that we found two mountains, the mountains (east) and the
mountain city (west), we have to travel more than 5 km. From the town we found
the location of the temple.
Century Gothic
តើប្រាសាទបុរាណខ្មែរនៅសល់ប៉ុន្មាន?


ព្រះរាជាអង្គរណា ដែលបានកសាងប្រាសាទបានច្រើនជាងគេ? ហេតុអ្វីបានជាអាចកសាងបានច្រើនបែបនេះ?
ក្នុង
ចំណោមព្រះមហាក្សត្រខ្មែរ
ដែលបានបានគ្រងតំណែងក្នុងសម័យនគរភ្នំ
សម័យចេនឡា សម័យអង្គរ
និងសម័យក្រោយអង្គរ
មានតែព្រះបាទសូរ្យវរ្ម័នទី១ (១០០២-១០៥០)។ ក្នុងសម័យនោះ អាណាចក្រអង្គរមានភាពល្បីល្បាញ
ក្នុងវិស័យ
នយោបាយ សេដ្ឋកិច្ច និងយោធា
និងជាពិសេស អាណាចក្រអង្គរមានសន្តិភាពពាសពេញផ្ទៃប្រទេស ទើបធ្វើឲ្យព្រះអង្គរអាចអាចគ្រងតំណែងបានជិតកន្លះសតវត្ស និងកសាងប្រាសាទបាននៅពាសពេញផ្ទៃប្រទេស។ ស្នាព្រះហស្តរបស់ព្រះអង្គដែលបានបន្សល់ទុកសព្វថ្ងៃ
មានដូចជា ប្រាសាទព្រះវិហារ
(សំណង់មួយភាគធំត្រូវបានកសាងឡើងបន្ថែមពីលើសំណង់ដែលសង់ដោយ ព្រះបាទ យសោវរ្ម័នទី១ ជ័យវរ្ម័នទី៤ រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន និងជ័យវរ្ម័នទី៥) ប្រាសាទភិមានអាកាស និងបារាយខាងលិច
(សៀមរាប) ប្រាសាទភ្នំជីសូ និងភ្នំតាម៉ៅ (តាកែវ)
ប្រាសាទគោកព្រីងជ្រុំ
ប្រាសាទភ្នំធំ ប្រាសាទជើងព្រៃ
និងប្រាសាទព្រះធាតុទឹកឆា
(កំពង់ចាម) ប្រាសាទវត្តឯក
ប្រាសាទបាសែត និងប្រាសាទស្នឹង
(បាត់ដំបង)
និងប្រាសាទជាច្រើនទៀតនៅក្នុងទឹកដីឡាវ និងថៃ។

ស្ថានីយបុរាណ
វិទ្យា គឺសំដៅលើបណ្ដុំសម្បត្តិវប្បធម៌ ក្នុងនោះមានដូចជា ប្រាសាទបុរាណ ប្រាសាទបាក់បែកសល់តែគ្រឹះ ទួលបុរាណ ស្ពាន
បុរាណ និងការដ្ឋានផ្សេងៗទៀត។ គិតត្រឹមឆ្នាំ២០១០ មាន ៦៥៩០ស្ថានីយបុរាណវិទ្យា
នៅក្នុងទឹកដីកម្ពុជាបច្ចុប្បន្ន
ក្នុងនោះ
មានប្រាសាទដែលមានរូបរាងប្រមាណ៥៨២ ប្រសាទ បាក់បែកសល់តែគ្រឹះមាន៣៩៣ ទួលបុរាណ៤១៩៧
វត្តបុរាណ១១០៤
ស្ពានបុរាណ១០៧ និងការដ្ឋាន
ចម្លាក់ និងសិលាចារឹកមានចំនួន២០៧។

ប្រាក់ សុណ្ណារ៉ា ៖ បច្ចុប្បន្ន ខេត្តសៀមរាបមានប្រាសាទច្រើនជាងគេ ហើយប្រាសាទទាំងនោះ មានរូបរាងនៅល្អប្រសើរជាងគេក្នុងចំណោមប្រាសាទនៅខេត្តផ្សេង ៗទៀត ក៏ប៉ុន្តែ ខ្ញុំពុំបានដឹងច្បាស់ថា នៅក្នុងខេត្តនោះមានប្រាសាទសរុបប្រមាណឲ្យប្រាកដនោះទេ។
ហេតុអ្វីបានជាប្រាសាទដែលស្ថិតនៅក្នុងខេត្តសៀមរាប
នៅមានរូបរាងនៅល្អប្រសើរជាងគេ?
ជាការពិត
សង្គ្រាមកើតឡើងនៅទូទាំងប្រទេស
ហើយសុទ្ធតែបានបំផ្លាញប្រាសាទបុរាណស្ទើរតែគ្រប់កន្លែងទាំងអស់ គ្រាន់តែក្នុងទ្រង់ទ្រាយតិចនិងច្រើនប៉ុណ្ណោះ។ អ្វីដែលធ្វើឲ្យប្រាសាទបុរាណនៅក្នុងខេត្តសៀមរាបនៅមានរូបរាងល្អ ប្រសើរជាងគេ គឺដោយសារតែមាន អភិរក្សស្ថានអង្គរ
ប្រចាំ ខេត្តសៀមរាប ដែលបានបង្កើតឡើង ដោយបារាំង នៅក្នុងសម័យអាណានិគមនិយមតាំងពីឆ្នាំ១៩០៨។ អភិរក្សស្ថានអង្គរ មាននាទីថែរក្សា និងជួយអភិរក្សប្រាសាទបុរាណទាំងនោះ ជាហេតុធ្វើឲ្យប្រាសាទទាំងនោះនៅមានរូបរាងល្អប្រសើរ។
តើសម័យណា
ដែលខ្មែរលែងមានការសាងសង់ប្រាសាទ?
មកពីមូលហេតុអ្វី
បានជាលែងមានការសាងសង់បែបនេះ?
ប្រាក់ សុណ្ណារ៉ា ៖ របត់ នៃសាសនាគឺជាមូលហេតុចម្បង
បំផុត ដែលជំរុញឲ្យខ្មែរបោះបង់ចោលការកសាងប្រសាទបុរាណ។ តាមការសិក្សារបស់ខ្ញុំផ្ទាល់
គឺបញ្ចប់នៅសតវត្សទី១៣
ឬក្រោយសម័យអង្គរ។
ចាប់ពីសតវត្សនេះមក
ខ្មែរបានដូរមកកាន់ព្រះពុទ្ធសាសនាថេរវាទ ដែលនិយមយកឈើមកធ្វើជាព្រះវិហារ គឺលែងមានការសាងសង់ប្រាសាទទៀតហើយ។

ប្រាសាទដែលកសាងចុងក្រោយបំផុតនោះគឺ ប្រាសាទមង្គលាថ៌ (ប្រាសាទតុប)
ដែលកសាងឡើងដោយព្រាហ្មណ៍ម្នាក់
នៅប្រហែលដើមសតវត្សទី១៤
ស្ថិតក្នុងខេត្តសៀមរាប។

បើផ្អែកតាមឯកសារប្រវត្តិសាស្ត្រ ប្រាសាទខ្មែរ បច្ចុប្បន្នមាននៅក្នុងប្រទេសថៃ ឡាវ និងវៀតណាម។
ខាងក្រសួង មិនបានរាប់ចំនួនប្រាសាទដែលបាត់បង់ទៅប្រទេសជិតខាងទាំងនោះទេ តែបើតាមការសិក្សាស្រាវជ្រាវរបស់ខ្ញុំផ្ទាល់ គឺមិនដល់មួយរយប្រាសាទទេ។ ក្នុងចំណោមប្រទេសទាំងបី គឺប្រាសាទនៅទឹកដីថៃ មានចំនួនច្រើនជាងនៅឡាវ
និងវៀតណាម។
តើប្រទេសទាំងនោះ បានទទួលស្គាល់ថា ប្រាសាទទាំងនោះជារបស់ខ្មែរទេ?
តើប្រទេសទាំងនោះ បានទទួលស្គាល់ថា ប្រាសាទទាំងនោះជារបស់ខ្មែរទេ?
មានប្រទេសខ្លះទទួលស្គាល់ថាជារបស់ខ្មែរ។ ខ្ញុំបានចុះទស្សនកិច្ចក្នុងក្របខ័ណ្ឌអាស៊ានជាមួយប្រទេសផ្សេងៗ ទៀតនៅប្រទេសថៃ។ នៅថៃមានប្រាសាទខ្មែរជាច្រើន … ខ្ញុំបានទៅទស្សនានៅប្រាសាទមួយមានឈ្មោះថា ប្រាសាទមឿងស៊ិញ នៅខេត្តកញ្ចនា ក្បែរប្រទេសភូមា។ អ្នកមគ្គុទ្ទេសក៍ទេសចរណ៍ថៃប្រចាំការនៅប្រាសាទនោះ បានបានរៀបរាប់ពីប្រវត្តិប្រាសាទទាំងនោះប្រាប់ដល់មន្ត្រី អាស៊ាន និងខ្ញុំថា កសាងដោយស្ដេចខ្មែរ។ ខ្ញុំហ៊ានអះអាងថា អ្នកសិក្សាប្រវត្តិសាស្ត្រពិតប្រាកដរបស់ថៃ ប្រាកដជាបានដឹងពិតប្រាកដ និងទទួលស្គាល់ថា ប្រាសាទជាច្រើន កសាងដោយព្រះរាជាខ្មែរ ក៏ប៉ុន្តែ ប្រវត្តិថៃបច្ចុប្បន្ន បើតាមខ្ញុំដឹងគឺក្រឡៃពីធាតុពិត។ បើនៅឡាវវិញ ទាំងប្រជាជន និងថ្នាក់ដឹកនាំរបស់គេ គេនិយាយពេញៗមាត់ថា ប្រាសាទមួយចំនួនដូចជាប្រាសាទវត្តភូ គឺជារបស់ខ្មែរ។ ចំណែកនៅវៀតណាម ខ្ញុំមិនដែលបានទៅទីនោះទេ ហើយក៏មិនទាន់មានឯកសារបញ្ជាក់ថា គេទទួលស្គាល់ឬយ៉ាងណាទេ។


មានអ្នកខ្លះលើកឡើងថា ក្រសួងវប្បធម៌មិនសូវជាយកចិត្តទុកដាក់ថែរក្សាប្រាសាទមួយចំនួន ទេ គឺទាល់តែជិតខូចខាតអស់ ឬក៏គេយក
ទើបចាត់វិធានការណ៍
តើពិតជាអីចឹងមែនឬយ៉ាងណា?
ប្រាក់ សុណ្ណារ៉ា ៖ ខ្ញុំ សូមបដិសេធទាំងស្រុងចំពោះ ការលើកឡើងបែបនេះ ក្នុងនាមខ្ញុំជាអ្នកស្រាវជ្រាវ ជាអ្នកទៅដល់និងចុះផ្ទាល់ទៅដល់ប្រាសាទជាច្រើន ពីព្រោះអ្នកដែលថា គឺចេះតែថា គឺពុំមានជំនាញ និងបច្ចេកទេសអីនោះទេ គឺមានតែក្រសួងទេជាអ្នកចាត់ចែងការងារទាំងនេះផ្ទាល់តែម្ដង។ ខាងក្រសួងបានចាត់វិធានការណ៍ជាហូរហែ គឺចាប់តាំងពីបង្កើតក្រសួងវប្បធម៌មកម្ល៉េះ។ កញ្ចប់ថវិកា ដែលរដ្ឋាភិបាលបានចំណាយ ទៅលើវិស័យនេះ ក៏បានកើនឡើងពីមួយឆ្នាំទៅមួយឆ្នាំដែរ គឺមិនមែនធ្វេសប្រហែស មិនយកចិត្តទុកដាក់ ទុកឲ្យគេយកនោះទេ។
ប្រាក់ សុណ្ណារ៉ា ៖ ខ្ញុំ សូមបដិសេធទាំងស្រុងចំពោះ ការលើកឡើងបែបនេះ ក្នុងនាមខ្ញុំជាអ្នកស្រាវជ្រាវ ជាអ្នកទៅដល់និងចុះផ្ទាល់ទៅដល់ប្រាសាទជាច្រើន ពីព្រោះអ្នកដែលថា គឺចេះតែថា គឺពុំមានជំនាញ និងបច្ចេកទេសអីនោះទេ គឺមានតែក្រសួងទេជាអ្នកចាត់ចែងការងារទាំងនេះផ្ទាល់តែម្ដង។ ខាងក្រសួងបានចាត់វិធានការណ៍ជាហូរហែ គឺចាប់តាំងពីបង្កើតក្រសួងវប្បធម៌មកម្ល៉េះ។ កញ្ចប់ថវិកា ដែលរដ្ឋាភិបាលបានចំណាយ ទៅលើវិស័យនេះ ក៏បានកើនឡើងពីមួយឆ្នាំទៅមួយឆ្នាំដែរ គឺមិនមែនធ្វេសប្រហែស មិនយកចិត្តទុកដាក់ ទុកឲ្យគេយកនោះទេ។

ក្រសួងបានចាត់វិធានការណ៍ជាច្រើន ទាក់ទិនទៅនឹងការអភិរក្ស និងថែរក្សាប្រាសាទ ក្នុងនោះក្រសួងបានបង្កើតអគ្គនាយកដ្ឋានបេតិកភណ្ឌ ក្រោយមកបានបង្កើតជាអគ្គនាយកដ្ឋានបេតិកភណ្ឌដែលនាយកដ្ឋានតូចៗ ចំនួនបួនទៀត ដូចជានាយកដ្ឋានបុរាណវត្ថុ
នាយកដ្ឋានសារមន្ទីរ
នាយកដ្ឋានគាំពារនិងអភិរក្សសំណង់បុរាណ និងនាយកដ្ឋានបុរាណវិទ្យា និងបុរេប្រវត្តិ។ ក្នុងនោះ នាយកដ្ឋានគាំពារ និងអភិរក្សសំណង់បុរាណមាននាទីសំខាន់ជាងគេ ក្នុងការថែរក្សា
និងអភិរក្សលើប្រាសាទទាំងអស់នៅក្នុងប្រទេស ហើយបានចាត់វិធានការណ៍អភិរក្ស និងថែរក្សាទៅលើប្រាសាទជាច្រើនជាបន្តបន្ទាប់។

Full
Information on Sabay.com.kh
No comments:
Post a Comment